PSİKOMOTOR GELİŞİM
Bireyin yaşayabilmek için yaptığı eylemler, devinimsel gelişimine dayanır. Devinim bireyin bütün etkinliklerinin ve çoğu davranışlarının temelidir. Devinimsel gelişim, bireyin organlarının işleyişini, denetim altına almada gösterdiği becerikliliğin artmasıdır. Devinimsel gelişimde duyum, sinir ve kas sistemleri eşgüdüm içinde çalışır.
Doğduğunda bebeğin bedeni üzerinde hiçbir denetimi
yoktur. Bedenin denetim altına alınması hem bedenin yeter olgunluğa ulaşmasına
hem de öğrenmeye bağlıdır. Bebek doğduğu zaman iki tür devinim yapar:
1).Bedenin genel devinimleri
2).Refleks devinimler
Bebek, yaşını ilk haftalarında kolunu bacaklarını oynatır; belini kıvırır, oynatır, karnını çeker, başını sağa sola döndürür. Bedenin böyle denetimsiz rast gele oynatılması bebeğin genel beden devinimlerini oluşturur. Bebeği devinimlerinde bir düzen yoktur. Sırtüstü yatan bir bebek, karnına dokunulduğu zaman kolunu açıp kapatır, ayağının altı gıdıklandığında ayak parmaklarını açarak ayağını hızla çeker; eline bir şey verildiği zaman sıkı sıkıya kavrar. Bunlar da refleks devinimlerdir. Birinci ayın sonuna doğru bebekte ilk denetimli devinimlerin başladığı görülür. Bebek yattığı yerden başını, ilgisini çeken yöne doğru çevirebilir. Bedenin denetim altına alınmasında bireysel ayrılıklar vardır. Çocuklar, oturma, sürünme, emekleme, ayakta durma, yürüme, koşma, gibi devinimleri beş yaşına kadar başarırlar.
2).Refleks devinimler
Bebek, yaşını ilk haftalarında kolunu bacaklarını oynatır; belini kıvırır, oynatır, karnını çeker, başını sağa sola döndürür. Bedenin böyle denetimsiz rast gele oynatılması bebeğin genel beden devinimlerini oluşturur. Bebeği devinimlerinde bir düzen yoktur. Sırtüstü yatan bir bebek, karnına dokunulduğu zaman kolunu açıp kapatır, ayağının altı gıdıklandığında ayak parmaklarını açarak ayağını hızla çeker; eline bir şey verildiği zaman sıkı sıkıya kavrar. Bunlar da refleks devinimlerdir. Birinci ayın sonuna doğru bebekte ilk denetimli devinimlerin başladığı görülür. Bebek yattığı yerden başını, ilgisini çeken yöne doğru çevirebilir. Bedenin denetim altına alınmasında bireysel ayrılıklar vardır. Çocuklar, oturma, sürünme, emekleme, ayakta durma, yürüme, koşma, gibi devinimleri beş yaşına kadar başarırlar.
2-6 yaşlar arası bir başka
deyişle çocuğun yürümeye başlamasından sonraki dönem, yoğun bir motor gelişim
evresidir. Gelişmesi ve büyümesi ilerleyen çocuk, beden kısımlarını kullanarak
ve aralarında koordinasyon sağlayarak yeni ve daha karmaşık beceriler edinir.
3-4 yaş arasında çocuk parmak
uçlarında yürümeyi başarabildiği gibi, normal yürümede adımları daha uygun ve
iki yaşa oranla uzundur. Geri geri yürümeyi de kolaylıkla becerir. Ani dönüş ve
duruşları becerebildiğinden koşmadaki başarısı artar. Merdiven tırmanma
becerisinde ilerleme görülür. 4-5 yaş arasında çocuk uzun adımlarla ve ayağını
basarken yetişkin gibi kullanarak yürür. Enerjik olan 4-5 yaş çocuğu tırmanma,
sıçrama, atlama, hızla bisiklet pedallama ve takla atma gibi tüm bedensel
etkinlikleri sever. Parmak uçlarında oldukça dengelidir. 5-6 yaş arsında
hareketleri koordinasyonu düzgündür. Çocuk daha çok duvar ve tahta üzerinde
yürüme, iki tekerlekli bisiklete binmek gibi denge etkinlikleriyle ilgilidir.
Hareketle ilgili gelişim 6 yaşından sonra iyice yavaşlar ve azalır.
Okul öncesi dönemde kaba motor hareketleri sağlayan
kaslar, ince motor hareketleri sağlayan kaslara oranla daha fazladır. Buna
bağlı olarak, çocuklar, rahatlıkla koşup zıplayabilmelerine karşın, dar bir
tahta üzerinde denge sağlamak gibi daha üst düzeyde motor koordinasyon
gerektiren hareketleri yapmakta güçlük çekerler, ince motor kasların koordineli
bir biçimde, tam olarak işlevini yerine getirebilmeleri, ancak ergenlik
döneminde gerçekleşebilir. Gelişimsel olarak çocuklar, henüz gözlerini küçük
nesneler ya da ayrıntılar üzerinde odaklayabilmek için de yeterli olgunluğa
ulaşmamışlardır, bu nedenle el-göz uyumları yetersizdir. Bu dönemde erkek
çocuklar kızlardan daha uzun ve ağır olmalarına karşın kız çocuklarının ince
motor kaslarının gelişimi erkek çocuklardan biraz daha ileridir. Bu nedenle
aynı yaşlarda farklı cinsiyetteki çocukların ince motor becerisi gerektiren
düğme iliklemek, makas kullanmak gibi işlerdeki başarılarını karıştırmamak
gerekir.
Çocuklar temel hareket
ve becerilerin çoğunu okul öncesi dönemde kazanırlar. Üç yaşındaki çocukların
çoğu fazla döküp saçmadan kendi yemeklerini yiyebilirler. Üç yaşından itibaren
çocukların çoğu giysilerini çıkarabilir; dört yaşında ise hem giyinebilir hem
de çıkarabilirler. Çocukların birçoğunun bu tür eylemleri belli bir yaşa
geldikleri halde yapamamalarının nedeni, ana babalarının onlara fırsat
tanımamalarından kaynaklanmaktadır. Bu açıdan okul öncesi öğretmenine de önemli
görevler düşmektedir. Öğrencilerinin bedensel ve devinimsel gelişimlerine
yönelik olarak şu üç açıdan sorumlulukları bulunmaktadır:
- Öğrencilerin gelişimsel özelliklerini tanıma ve izleme
- Gelişimi kolaylaştıracak bir öğrenme ortamı ve uygun etkinlikler oluşturma
- Gelişimde aksayan yönleri saptama, gerekli önleme ve müdahale yaklaşımları ile gelişimin sağlıklı sürmesine yardımcı olmadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder