OKULÖNCESİ EĞİTİM Nedir?
Okulöncesi eğitim; 0-72 ay grubundaki çocukların gelişim düzeylerine ve
bireysel özelliklerine uygun, zengin ve uyarıcı çevre olanakları
sağlayan; onların bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönlerden
gelişimlerini destekleyen; toplumun kültürel değerleri doğrultusunda en
iyi biçimde yönlendiren ve onları ilköğretime hazırlayan; temel eğitim
bütünlüğü içinde yer alan eğitimdir.
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİ
Okul
öncesi çocuklara bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı
bir şekilde gelişmeleri için, gerekli eğitimi veren kişidir.
OKULÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE GEREKLİLİĞİ
Okulöncesi eğitim, insan gelişiminin en hızlı ve en duyarlı dönemini
oluşturur. Yaşamın ilk yıllarında alınan eğitimin ve geçirilen
deneyimlerin, ileri yaşlardaki öğrenme yeteneği ve gelecekteki başarı
üzerinde de önemli etkileri vardır. Okulöncesi dönem alarak adlandırılan
0-6 yaş dönemi, çocuğun öğrenmesinin en yoğun olduğu, temel
alışkanlıklarının, zihinsel yeteneklerinin en hızlı geliştiği ve
biçimlendiği dönemdir.
İnsan yaşamında böylesine önemli bir yeri olan bu yılların en yi biçimde
değerlendirilmesi, nitelikli bir okulöncesi eğitimle gerçekleşebilir.
Bu nedenle, okulöncesi eğitimin niteliğini artırmak, en etkili biçimde
düzenlemek ve tüm yaş grubuna hizmet edecek biçimde yaygınlaştırmak çok
önemlidir.
Okulöncesi eğitim, özellikle, 20. yüzyılın son çeyreğinde hemen her
ülkede giderek daha fazla önem kazanmıştır. Pek çok ülkede değişik
okulöncesi eğitim modelleri denenmiş, ulusal ve uluslararası
kuruluşların desteği ile çeşitli projeler gerçekleştirilmiştir. Ülkemiz
ve diğer ülkeler dikkate alındığında, okulöncesi eğitim her geçen gün
daha da yaygınlaşmaktadır.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN AMAÇLARI
Okul öncesi eğitimin amaç ve görevleri, Türk Milli Eğitimin Genel Amaçlarına ve Temel İlkelerine uygun olarak;
1) Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını sağlamak
2) Onları ilköğretime hazırlamak
3) Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir yetiştirme ortamı yaratmak
4) Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamaktır.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİ'NİN GÖREVLERİ
Okul
öncesi eğitim ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların,
hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta
belirtilmiştir.
Okul öncesi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
- Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları,
çocukların anlayacağı şekilde, günlük yaşantılarından örneklerle
anlatır.(örneğin, oyun, müzik, hikaye anlatan tartışma, şarkı söyleme ve
söyletme, çeşitli yarışma faaliyetleri, çeşitli çizim, resim ve model
yapma gibi faaliyetlerle el becerileri geliştirme ve oyuncaklardan
yararlanma bunlardan bazılarıdır.)
- Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur,
- Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalışır,
kendilerine güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına
hareket edebilmelerini sağlar.
- Ortak sosyal davranışlarla, çocukların fiziksel gelişmelerini artırmak üzere faaliyetler organize eder,
- Çocukların tuvalet, giyinme gibi günlük ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için gerekli becerileri kazandırır,
- Masal, hikaye, bilmece, şarkı, şiir yoluyla dil gelişimlerini sağlar,
- Çocuklar için gözlem dosyaları tutar ve velilerine çocuğun dönem içindeki gelişmesi hakkında bilgi verir,
- Çocukların günlük ihtiyaçlarını kendi başlarına karşılamaları için gerekli becerileri kazandırır,
- Çocukların temizlik kurallarına uymalarını sağlamak için bilgi vererek
el-yüz yıkama ve diş fırçalama gibi faaliyetlerin alışkanlık haline
getirilmesini sağlar,
- Çocukların düzenli beslenmelerine dikkat ederek gerekli önlemleri alır,
- Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırır,
- Çocukların davranış özelliklerini, gelişmelerini izler ve kanaatlerini gözlem dosyasına işler,
- Günlük yemek listesi ile çocukların uyku saatlerini belirler ve uygular,
- Çocuk bakıcılarının çalışmalarını denetler.
KULLANILAN EĞİTİM MATERYALLERİ
Hikaye, masal, boyama ve eğitim kitapları, eğitici (lego) oyuncaklar,
seramik malzemeleri, kağıt ve kartonlar, resim defterleri, el işi
kağıtları, zeka geliştirici test kitapları, toplar ve balonlar, kavram
geliştirici oyuncaklar, müzik aletleri, TV-video vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Okul öncesi öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde genel yeteneğe sahip,
- Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı,
- Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan,
- Çocukların duygularını anlayabilen, öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, sabırlı, kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
- Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Okul öncesi öğretmeni, oyun odası, bahçe gibi ortamlarda çalışır,
görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve biraz
tozludur .
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
- Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve
kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların
kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim
kurumlarında çalışabilirler.
- Hızla gelişen bir alandır. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul
öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması kreş, anaokulu gibi
kurumlara talebi artırmaktadır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve
iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.
- Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin
eğitimi çeşitli üniversitelere bağlı fakültelerin "Anaokulu
Öğretmenliği","Okul Öncesi Öğretmenliği" ve “Çocuk Gelişimi ve
Eğitimi”bölümlerinde verilmektedir.
Öğrenci
Seçme Sınavı’nda Okul Öncesi Öğretmenliği lisans programları için
yeterli “Eşit Ağırlık (EA-1)” puanı almak Anaokulu Öğretmenliği ve
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği lisans proğramları için yeterli
Sözel(SÖZ-1)gerekmektedir. Ayrıca Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü’nü
(Lisans- Yüksek Lisans) bitirenlerden “Ortaöğretim Alan Öğretmenliği
Tezsiz Yüksek Lisans Programı”nı veya “Pedagojik Formasyon Programı”nı
başarı ile tamamlayanlarda bu alanda öğretmenlik yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
-
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
- Eğitim süresince;
- Çocuk gelişimi
psikolojisini, anatomisini ve biyolojisini, plan yapmak ve uygulamak
için gerekli bilgileri öğrenir,
- Müzik, drama, oyun konularında bilgi
sahibi olur,
- Özürlü çocukların özellikleri ve entegre eğitimi, insan
ilişkileri ve psikolojisi, kurum yönetimine ilişkin dersler, çocuk
sağlığı, ilkyardım, öğretim teknikleri vb. konularında kuramsal ve
uygulamalı dersler verilir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun oldukları alanlara göre Lisans diploması ve "Okul Öncesi Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu
kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel
kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul
öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak,Çocuk yayınlarının
hazırlanmasında, oyuncak tasarımı gibi alanlarda uzman olarak
çalışabilirler. Hızla gelişen bir alandır. Kadının çalışma hayatına
atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması
kreş, anaokulu gibi kurumlara talebi artırmaktadır. Bukurumlarda görev
alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem
kazanmaktadır. Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ EĞİTİM SÜRESİNCE
Yüksek öğrenimleri süresince öğrenciler,
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağlamış olduğu kredi ve yurt
hizmetlerinden yararlanabilirler,ayrıca çeşitli resmi ve özel kurum ve
kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan
ve yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa
göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan
ödeme, ek ders ücreti alırlar. Görev yaptıkları okul bünyesinde döner
sermaye işletmesi bulunduğu takdirde döner sermaye ücretinden belli
oranda pay alırlar. Ayrıca öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim
öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır. Özel eğitim
kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek
okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür, Müdür
Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan
müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında
müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları
durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler. Lisans eğitiminden
sonra üniversitede görev alanlar yüksek lisans yaparak; araştırma
görevlisi, öğretim üyesi, doçent, profesör olabilirler. Kamu kurumlarına
bağlı kreşlerde ve özel anaokullarında idareci olabilirler.
BENZER MESLEKLER
İlkokul öğretmeni, Çocuk Gelişimi ve
Eğitimi Öğretmeni, Özel eğitim öğretmeni, Çocuk gelişimi ve bakım
uzmanı, Sosyal hizmet uzmanı.
BURS, ÜCRET VE KAZANÇ DURUMU
- ÖSS tercihlerinde öğretmenlik programını ilk 5 tercihinde gösteren ve
bu programa yerleştirilen adayların belirli bir kısmına Milli Eğitim
Bakanlığınca burs verilmektedir. Ayrıca öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi
ve Yurtlar Kurumu’nun imkanlarından veya çeşitli kuruluşların
burslarından yararlanabilirler.
- Eğitim sonrasında, meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar 9.
derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar. Ayrıca her yıl tüm
öğretmenlere öğretim yılı başında eğitim-öğretim tazminatı adı altında
bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
- Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler.
- Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik
sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik
yapabilirler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
- Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Danışma Merkezi,
- Bünyesinde Meslek Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl Müdürlükleri
- Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
- Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.
- Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
-
Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder